Saturday 5 January 2019

Tips awet muda secara semulajadi

Hye beautiful readers,

Banyak la masa nak update kat blog since akak tgh cuti panjang kat umah ni. Kali ni nak kongsi tips yang memang disukai oleh semua kaum hawa..iaitu muka x di makan usia...sentiasa nampak awet muda...sweet 17 gitu.. 😉

1. Buah dan sayuran pencegah kedutan

Rejuvenasi kulit terbaik adalah phytonutrient yang terdapat dalam buah dan syuran. Oleh itu anda harus sekurang-kurangnyamakan 9 sajian yang mempunyai buah dan sayuran. Ini kerana, phytonutrient berfungsi dalam menyapu bersih asid di dalam kulit yang boleh menyebabkan peningkatan kulit untuk berkedut.

2. Pejamkan mata agar lebih muda

Memejamkan mata 2x sehari selama 20 minit untuk membuat badan lebih relak dan membuka pembuluh-pembuluh darah kecil. Ia akan meningkatkan aliran nutrisi dan oksigen penyembuhan ke dalam sel-sel halus di permukaan kulit wajah. Ramuan awet muda ini sesuai untuk dijadikan rutin setiap hari supaya tampak lebih muda jika dilakukan secara teratur dalam jangka masa panjang.


3. Seks menegangkan kulit

Pasangan yang sudah berkahwin dan berhubungan seks dengan pasangannya 4x seminggu akan tampak lebih muda 12 tahun berbanding usia sebenarnya. Ini kerana keintiman akan meningkatkan penghasilan hormon awet muda dan hormon rasa tenang iaitu oksitoksin dan endorphin. Seks juga meningkatkan aliran darah ke serat-serat kolagen, otot-otot yang bertanggungjawab membuat kulit lebih tegang dan muda.




 4. Jalan kaki lambatkan uban

Jika anda berjalan kaki dengan cepat selama 3x dalam seminggu akan dapat membuat kulit anda tampak lebih muda 8 tahun. Olahraga juga sudah diakui dapat menguatkan stamina selain dapat menurunkan hormon stess. Ia juga dapat memperlihatkan perubahan terutama dalam proses pertumbuhan sel-sel kulit baru, mencegah kedut, kendur dan kulit kusam. Bahkan berjalan cepat secara rutin dapat memperlambatkan tumbuhnya uban di rambut kita


 5. Minyak zaitun cegah kesan penuaan

Bagi anda yang suka memasak dengan minyak zaitun akan jauh lebih kebal terhadap proses penuaan dan kebiasaan buruk yang menyebabkan kedutan di wajah jika dibandingkan dengan orang yang memasak dengan mentaga atau minyak. Ini kerana minyak zaitun kaya lemak serta menguatkan dan melindungi struktur kulit. Mentega atau minyak goring biasanya banyak mengandungi kolestrol yang sama sekali tidak memberikan perlindungan pada kulit.


6. Makan telur lembapkan kulit

Kuning telur kaya dengan zat yang disebut lutein dan zeaxanthin iaitu antioksidan yang membuat awet muda dengan cara menguatkan sel-sel kulit sekaligus menjadi kunci untuk mempertahankan kelembapan kulit. Hasilnya, permukaan kulit tidak mudah mengalami kekeringan.





No comments:

Post a Comment